Tuesday, November 15, 2005

"Ik Baba Akaal Roop..."

Waheguru Ji Ka Khalsa! Waheguru Ji Ki Fatehh!!
Guruuuu !!
Paatsaahaan de Paatsaah Dhan Dhan Sahib Sri Guru Nanak Dev Ji Maharaj Ji de Prakash Utsav diaan jagg nu DHAN VADHAAEEAAN!!
IT IS - I CANNOT BELIEVE IT TOOK ME FIFTEEN + YEARS TO REALIZE THIS - THE BIRTH OF SIKHI !!
Waheguruu !!
May Guru Ji bless all the world with forgiveness, and the gift of gratitide towards Him for all He has blessed us with, and we have ignored. Guru Ji is perfect, so great, so amazing, so wondrous, so endless, so indescribable !!
I LOVE YOU GURU JEEEE !!
May Waheguru Ji bless you all, each and every single one
Baani says what I never, ever could. There are beant Saakhis which I could post to give even an iota of understanding of the greatness of Guru Sahib to whoever is reading this, but that could never be enough.. the following is a Shabad I fell asleep in the middle of this morning at the Aasa di Vaar (yeah, I'm evil.. I dozed off sitting straight up, and woke up sitting straight up, only to realize TWO minutes had gone by. That's right, I slept TWO MINUTES in the past 24 + hours.), and it's the first time I've ever heard it. IT's not one most Raagis do - I wonder why?

This Shabad is by Bhai Gurdaas Ji in Vaars Bhai Gurdaas on Pannaa 1

baabaa giaa bagadhaadh noo(n) baahar jaae keeaa asathhaanaa
From Mecca Baba went to Baghdad and stayed outside the city.

eik baabaa akaal roop dhoojaa rabaabee maradhaanaa
Firstly, Baba himself was in the form of Timeless and secondly, he had his companion Mardana, the rebeck player.

dhithee baa(n)g nimaaz kar su(n)n samaan hoyaa jehaanaa
For namaz (in his own style), Baba gave call, listening to which the whole world went into absolute silence.

su(n)n mu(n)n nagaree bhee dhaekh peer bhaeiaa hairaanaa
The whole city became quiet and lo! to behold it, the pir (of the town) also got wonderstruck.

vaekhai dhhiaan lagaae kar eik fakeer vaddaa masathaanaa
Observing minutely he found (in the form of Baba Nanak) an exhilerated faquir.

pushhiaa firakae dhasathageer kaan fakeer kis kaa gharaanaa
Pir Dastegir asked him, which category of faquir you belong to and what is your parentage.

naanak kal vich aaeiaa rab fakeer eik pehichaanaa
(Mardana told) He is Nanak, who has come into kaliyug, and, he recognises God and His faquirs as one.

dhharath akaash chehoo(n) dhis jaanaa aa
He is known in all the directions besides earth and sky.

Waheguru Ji..
See also:

This Shabad is by Bhai Gurdaas Ji in Vaars Bhai Gurdaas on Pannaa 1

sathigur naanak pragattiaa mittee dhhu(n)dhh jag chaanan hoaa
With the emergence of the true Guru Nanak, the mist cleared and the light scattered all around.

jiou(n) kar sooraj nikaliaa thaarae shhapae a(n)dhhaer paloaa
As if at the sun rise the stars disappeared and the darkness dispelled.

si(n)gh bukae miragaavalee bha(n)nee jaaeae n dhheer dhharoaa
With the roar of the lion in the forest the flocks of escaping deer now cannot have endurance.

jithhai baabaa pair dhharai poojaa aasan thhaapan soaa
Wherever Baba put his feet, a religious place was erected and established.

sidhh aasan sabh jagath dhae naanak aadh mathae jae koaa
All the siddh-places now have been renamed on the name of Nanak.

ghar ghar a(n)dhar dhharamasaal hovai keerathan sadhaa visoaa
Everyhome has become a place of dharma where singing.

baabae thaarae chaar chak na kha(n)dd prithhamee sachaa dtoaa
Baba liberated all four directions and nine divisions of earth.

guramukh kal vich paragatt hoaa aa
Gurmukh (Guru Nanak) has emerged in this kaliyug, the dark age.

A description of Guru Ji and what occurred with His physical birth on this earth.. SatBachann.. I wonder if there is any significance behind the fact that both of these are Bhai Gurdaas Ji diaan vaaraan? There are 2-3 more Shabads that nearly every Raagi Jatha does on this Divas, but I've run out of time, so my murakh thoughts are cut short until my next update - whenever that is.
Until then, everyone who reads this, take a moment to remember Guru Ji, to simmar Waheguru Ji. This is my benti to everyone out there - just say Waheguru once, even, but please do say it. And if not that, at least think of what difference Guru Ji has made in your own life, what daily happenings you accredit to Him, anything.
He deserves it.
bhull chuk maaf !!
WAHEGURUU JEEE!!
Waheguru Ji Ka Khalsa! Waheguru Ji Ki Fateh!
p.s. LOL my niece just called to say "Happy Guru Nanak Dev Ji's Birthday, didi!!"
Kids are adorable - soo innocent.. Waheguru.
------------------ediT-----------------------
Back from the dentist's - had to post this before I left for Guruduara Sahib. Thank You Vikram Singh Ji for sending me the following Pangtees:

Guru Arjan Dev Ji Svaiyay Mehl 5 1386

Pragat Bhaee Saglay Jugh Antar Gur Nanak Kee Vadiaee!
The glorious greatness of Guru Nanak is manifest, throughout all the ages.

har gur naanak jin parasiao s janam maran dhuh thhae rehiou 5
Whoever meets with the Lord through Guru Nanak is rid of both birth and death. 5

har gur naanak jinh parasiou thinh sabh kul keeou oudhhaar 6
Whoever meets with the Lord through Guru Nanak, saves all his generations. 6

har gur naanak jinh parasiou thae bahurr fir jon n aaeae 7
Those who touch the Feet of the Lord through Guru Nanak, do not have to enter the cycle of reincarnation ever again. 7

har gur naanak jinh parasiou thae eith outh sadhaa mukathae 8
Those who meet with the Lord through Guru Nanak are liberated forever, here and hereafter.8

Waheguru Ji..

8 Responses to “"Ik Baba Akaal Roop..."”

rsingh said...

Ik baba Akaal Roop... is WOW i posted it yesterday to. Listen to the shabad by Bhai Sarabjit Singh Rangila.
http://www.sikhnet.com/Sikhnet/music.nsf/e9da6ec9978726bc8725658f0001e37c/8fc46ee36531ffce87256d260079881f!OpenDocument

Satguru Nanak Pargatya
there audio on sikhnet.com and ikirtan.com both sem same, (ikirtan for downloading ;) )
http://www.sikhnet.com/Sikhnet/music.nsf/e9da6ec9978726bc8725658f0001e37c/3239880ee7cc393187256d260079bd1b!OpenDocument

TeraRoop said...

thanks, Veerji.. : )

Anonymous said...

Waheguru Ji Ka Khalsa, Waheguru Ji Ki Fateh!

Are you Faujan from Sikhpal.com? Its good to finally see a picture connected to the words. Vah! You probably don't remember me, but my ID on that site is similar to yours here :)

Take care bhane. Waheguru tuhanu hamesha chardi kala vich rakhe.

TeraRoop said...

Waheguru Ji Ka Khalsa! Waheguru Ji Ki Fateh!

hahaha bhaenjeee !! Yes, it's me !! I rememberrrr youuuu! How are youuu?? haha I'm so excited.. this is completely out of the blue! Oh wow.. I haven't been on Sikhpal in months.. it's been sooo long..

Actually, Bhaenji, that's not me in the picture - that's a picture of a Singhni I found online, fell in love with, and edited.. oh wow.. haha now I'm thinking of all the other ppl from Sikhpal.. I pray to God you are well.. Waheguru Ji Maharaj Kirpaa karan, tuhaanu sadha Chardikalaa bakshan..

Take care, Bhaenjeee !!

Waheguru Ji Ka Khalsaaaa Waheguru Ji Ki Fatehhh!

p.s. Just out of curiosity.. howdid you find me?

Guru!!

Anonymous said...

Waheguru Ji Ka Khalsa, Waheguru Ji Ki Fateh!

Actually! I have no idea how I found your blog lol. I think I clicked on one person's blog and that led to another and voila.

Actually a few months ago, someone from sikhpal told me that you had adopted the name teraroop11 on friendster i think..i don't remember what they said and i was like oh cool. LOL our IDs are so similar. Well if you ever get emails or anything sent to you accidentally, then you know where to send them now (and vice versa).

I'm great! Busy with classes, etc. and trying to stay in chardi kala. How about you?

Well KIT and keep reaching out and touching ppl with that beautiful fragrance of sikhi you have all around you. This blog is an excellent way to inspire and be inspired. Good for you bhane!

P.S. I haven't gone on sikhpal in months either. Just busy with school and life!

Satnaaam Sri Waheguruuu!

Waheguru Ji Ka Khalsa, Waheguru Ji Ki Fateh!

rsingh said...

VaheGuroooo

Heyyyyyyyy (my fav sis.. hehe) when we gone see more posts :(

come on dont bee mean its not nice not sharing your gyan :=p hehe...

TeraRoop said...

Waheguru Ji Ka Khalsa! Waheguru Ji Ki Fateh!

hahaha hmmmMmm.. interesting - I don't know of anyone who's linked me. But it's great! I get to talk to you again - haha I signed onto Sikhpal - they changed it yet AGAIN! I miss the original.. yeah nothing much for me to do there, I'm quite content with SS and SU - same with Sikhportal. I signed on today, and saw that ppl had signed my guestbook or sent me messagges and I didn't even know it. :( Seems like such a faraway past now..

haha I think I know who it was.. Gurvinderpal Veerji, perhaps? Actually, my original online ID - sooo many years ago - was TeraRoop11. But Faujan actually fit my style of thinking much, muchh more at that time, so I reverted to it. And then I found you on Sikhpal! TeraRoop10!! I was like wow hmmMm amazing coincidence lol.

hahaha yeah.. it's crazy.. Gurvinderpal Veerji is probably the only one I've kept in touch with since Sikhpal days.. I remember Daku, and Jenny, and Jatti_wid_a_Gandasa.. hehehe.. yeah it's been a while since I talked to Gurv Veerji as well. But I've nothing with which to inspire anyone! I'm simply silly little me, trying to understand the stuff that goes on in my head..

Take care Bhaenji, be sure to stay in touch! It's simply lovely to have you find me like this !! haha I can't stop smiling.. Guru Ji Maharaj keep you sadha in Chardikalaaa.. Waheguruu!!

hahaha Veerjieeee.. there's a post in progress, which every time I sit down to work on.. something calls me away :(.. I promise it will be up soon! hahaha but if you're looking for Gyaan.. you've come to the wrong place - unless you meant more links in the sidebar ;)

Guru Ji Kirpaa karan.. bhull chuk maaf..

Waheguru Ji Ka Khalsa! Waheguru Ji Ki Fateh!

gurjeet kaur said...

Vaheguroo jee ka Khalsa Vaheguroo jee kee Fateh!

Hey bhanji, this is Gurjeet Kaur from sikhiunleashed.com. just wanted to say, that Singhnee in your display picture thing lives in BC, canada. She's a Gursikh sister of mine and im sure if you were to ever meet her in person, you'd be even more inspired than you are with just her picture :)

hope she's not reading this!

Vaheguroo jee ka Khalsa Vaheguroo jee kee Fateh!

Leave a Reply

_/\_